Dato: 18.04.23 Versjon:1.0 Godkjent av: Morten Singstad Godkjent dato: 18.04.23 Revidert dato:
-
Retningslinjen skal sikre at alle varsler blir behandlet på en god måte, og sikre informasjonsflyt, samt ivaretakelse av varsler. Et varsel er definert som varsel så snart en part henvender seg til Home-Start Norge for å varsle om kritikkverdige forhold i organisasjonen, men varselet må være skriftlig. Der dette er vanskelig, kan varselet leveres muntlig, men da med en eksplisitt bekreftelse fra varsler på at det er et varsel.
Et varsel kan ikke avvises uten saksbehandling.
Home-Start Norge har ansvar for å initiere og avslutte saksbehandling. Dersom et varsel resulterer i personalsak, tas denne internt hos drifter. Ved andre varsler vil Home-Start Norge saksbehandle i tett samarbeid med eventuelle samarbeidspartnere. Home-Start Norge har ansvar for å holde retningslinjen oppdatert.
Når et varsel mottas av Home-Start Norge, vil aktuelle parter bli informert om varslingen. Alle parter skal få anledning til å gi eget innspill til varselet. Dersom varselet gjelder koordinator og/eller familiekontakt, vil både koordinator og koordinators arbeidsgiver få oversendt varselet i sin helhet, og gis anledning til å sende tilsvar. Home-Start Norge vil konkludere og sende svar til klager.
Dersom et varsel resulterer i en personalsak, løses denne internt hos drifter. Home-Start Norge orienteres om hvilke tiltak som gjøres for å hindre en gjentakelse.
Ressurs fullført!