Forberedelseskurs for nye frivillige hvert år. Optimalt sett minimum 1-2, et på vår- og et på høstsemesteret. Dette kan imidlertid variere ut ifra hvor mange frivillige man får rekruttert.
Sosiale treff og faglige kurs for familiekontakter. Hvis det er mulig, anbefales det minst fire slike samlinger i løpet av ett år.
Mange driftere har ikke faste midler til disposisjon i denne posten, og det er trolig den posten man lettest kan få støtte til gjennom legater, foreninger og næringsliv, som ønsker å støtte familier som strever.
Her kan du lese mer om muligheten for økonomisk støtte fra ulike fond, legater, stiftelser og liknende.
Ta en titt i Home-Start Norges årsrapport. Der står det om aktiviteter andre avdelinger har gjennomført for familier og frivillige rundt i landet, blant annet ved bruk av midler fra Gjensidigestiftelsen. Kanskje får du inspirasjon? :)
Bruken av penger til markedsføringen har vært svingende gjennom de siste årene. Noen år ser man at man må bruke mer midler for å oppnå synlighet, og andre år ser det ut til at man når frivillige og familier uten særlig markedsføring.
Det bør alltid ligge noe midler i denne posten, mer ved oppstart av en avdeling enn ved senere år. Vi har god erfaring med å bruke betalt markedsføring i sosiale medier, og som er rettet mot den målgruppen vi vet viser interesse for denne type frivillighet. Det er nødvendig å sette av 10.000 kroner årlig til dette, fordelt på to kampanjer i forkant av kurs vår og høst.
Annonsekostnaden er hovedutgiften til denne posten. I tillegg kommer trykk til plakater og annet materiell som man kan ha bruk for til stand.
Ressurs fullført!