Home-Start er en nettverksorganisasjon hvor vi deler erfaringer og kunnskap på tvers av avdelinger og land. Vi arbeider for et felles mål, med en felles visjon og med de samme grunnleggende prinsipper og metoder.
Home-Start Norge legger til rette for at koordinatorer i de ulike avdelingene i landet skal være i et nettverk med hverandre. Dette er for å bidra til en felles ramme rundt arbeidet, og for å kunne dele erfaringer med hverandre.
Home-Start Norge har det overordnede ansvaret for rammene rundt dette nettverket. De administrerer en felles gruppe på Facebook, og avholder faste nettverkssamlinger for koordinatorer.
Drifter har ansvar for at koordinator har mulighet til å delta på fysiske samlinger, dette er nedfelt i samarbeidsavtalen mellom Home-Start Norge og drifter. Koordinator har ansvaret for å bruke nettverket, samt prioritere å delta på samlinger.
Home-Start Norge har delt inn de ulike avdelingene i nettverksgrupper. Dette er faste grupper, som møtes til en en-dags samling i løpet av vårsemesteret hvert år. Home-Start Norge deltar også på disse samlingene. I høstsemesteret hvert år, inviteres alle koordinatorer til en felles samling med overnatting, over 2 eller 3 dager. Home-Start Norge deltar også på disse samlingene.
Begge disse samlingene er det forventet at avdelingen har økonomisk ramme til å delta på, og at koordinator prioriterer å delta. Samlingene bidrar til kompetanseheving og erfaringsutveksling.
På Facebook er det en lukket gruppe som heter “Home-Start ansatte i Norge”. Her legges det ut noe informasjon, samt er en mulighet til å ha dialog med andre koordinatorer og Home-Start Norge. Denne gruppen administreres av Home-Start Norge, som godkjenner alle som kan være medlemmer av gruppa.
Ressurs fullført!