Roller og ansvar ved ansettelse av koordinatorer i Home-Start
Home-Start Norge
Home-Start Norge er det nasjonale kontoret i Home-Start, og har det overordnede ansvaret for konseptet i Norge. Du kan lese mer om det nasjonale kontoret her.
Nasjonalt kontor har ansvar for innholdet i stillingsbeskrivelsen for koordinator. Dette er fastlagt av samarbeidsavtalen mellom Home-Start Norge og drifter av lokal avdeling.
Nye koordinatorer får opplæring og veiledning fra nasjonalt kontor. Opplæringen er obligatorisk. Ved siden av de oppsatte modulene får de nyansatte veiledning og oppfølging underveis etter behov.
Drifter av lokal avdeling
Den enkelte kommune eller ideelle organisasjon (drifter) har arbeidsgiveransvar for koordinator.
Drifter har etter samarbeidsavtalen, ansvar for at koordinator får satt av tid til opplæring og fagutvikling / kompetanseheving. Dette innebærer de obligatoriske samlingene Home-Start Norge arrangerer, men kan også være kurs eller andre samlinger lokalt eller nasjonalt.
Koordinators stilling skal ikke inneha andre arbeidsoppgaver eller funksjoner enn beskrevet i stillingsbeskrivelsen, om dette ikke er avtalt med Home-Start Norge. Dette er nedfelt i samarbeidsavtalen med drifter. Se for øvrig retningslinje om annen aktivitet i avdelingen her.
Om koordinatorstillingen
Koordinator er tilknyttet en lokal Home-Start avdeling. Koordinator har ansvar for å forvalte Home-Start sitt konsept etter gjeldende retningslinjer og rutiner gitt av Home-Start Norge, inkludert “Erklæring om prinsipper og metoder”.
Koordinator er underlagt lokal drifter og rapporterer til sin nærmeste leder, og skriver årsrapport til Home-Start Norge
Krav til formell utdanning og erfaring
- 3-årig høgskoleutdanning innenfor helsefag, sosialfag eller pedagogikk
- Erfaring fra arbeid med barnefamilier
- Tidligere erfaring med arbeid med frivillige
- Veiledningskompetanse og erfaring med veiledning
Andre krav til stillingen
- Stillingen setter særlig krav til selvstendighet og evne til initiativ
- Evne til å motivere og dyktiggjøre andre
- God til å skape relasjoner på tvers av alle samfunnslag
- Evne til selvstendige vurderinger og grensesetting
- God formidlingsevne, både en til en og i forsamlinger
- Høy etisk standard, opptatt av kvalitetssikring ved hjelp av veiledning
- Faglig bevissthet, vilje og evne til å holde seg oppdatert innen relevant felt
- Trygg på å profilere Home-Start i medier, ved arrangementer osv.
- Kjennskap til politiske prosesser og det politiske landskapet i kommunen
- Digital kompetanse – fortrolig med sosiale medier som verktøy
Koordinators arbeidsoppgaver
- Administrere avdelingen slik at den fungerer i tråd med Home-Start Worldwides erklæring om prinsipper og metoder og beskrevne retningslinjer fra Home-Start Norge.
- Rekruttering, selektering, opplæring og veiledning av frivillige. En 100 % stilling har kapasitet til å koble ca 30 familier hvert år, men beror på tilgjengelige frivillige.
- Holde kontakten med andre instanser som arbeider med småbarnsfamilier.
- Ta imot nye familier og følge opp familiene så lenge de har støtte fra Home-Start. En koordinator i 100 % stilling kan hjelpe om lag 30 familier hvert år. Det legges stor vekt på å velge en familiekontakt med ferdigheter og erfaringer som passer til den enkelte families behov.
- Avgjøre sammen med familien og familiekontakten når behovet for støtte ikke lenger er til stede. Sørge for evaluering og eventuell oppfølging.
- Markedsføre Home-Start sitt tilbud i kommunen, slik at det er kjent blant befolkningen, fagpersoner og administrasjon / politikere.
- Samarbeide med Home-Start Norge og nettverket av koordinatorer i landet
- Rapportere om arbeidet til lokal drifter og Home-Start Norge
- Kartlegge lokale behov
- Bidra til videre utvikling av Home-Start arbeidet
Rammer for arbeidet
- Arbeidet krever en fleksibel arbeidstid, der ettermiddag/kveldsarbeid må påregnes
- Avhengig av lokal geografi, kan det være behov for at koordinator har førerkort og disponerer bil. Utgiftene skal dekkes av arbeidsgiver.
- Koordinator må ha telefon tilgjengelig til bruk på kontor/ hjemme/ute på hjemmebesøk for å være tilgjengelig for oppfølging av familier og familiekontakter
- Koordinator må ha kontorlokale som er tilrettelagt for besøk av frivillige, samt lokaler som kan benyttes til kurs og veiledningsgrupper.